Sunday 17 May 2015

Etnik Rohingya Jadikan Langkawi Tempat Mendarat



Langkawi: Kehadiran pendatang asing tanpa izin (PATI) termasuk etnik Rohingya dari Myanmar dan Bangladesh yang menjadikan Pulau Langkawi sebagai medan pendaratan mereka menimbulkan keresahan dalam kalangan penduduk tempatan.

Kebanyakan mereka khuatir status pulau itu sebagai pulau pelancongan akan berubah menjadi pusat transit PATI untuk ke negara ini, sekali gus dibimbangi wujud Bukit Malut 2.

Sebelum ini, kewujudan sebuah perkampungan nelayan dari etnik Melayu Champa dari Kemboja di Bukit Malut, di sini, sudah meresahkan penduduk dan mendesak kerajaan melakukan sesuatu bagi mengekang masalah itu yang didakwa semakin merunsingkan.

Metro Ahad yang menemui beberapa penduduk di Kampung Kuala Teriang dan Kampung Pantai Pasir Berdengung di Kuala Teriang, di sini, mendakwa kes pendaratan PATI secara beramai-ramai di pulau itu, beberapa hari lalu dikhuatiri akan mewujudkan satu populasi warga asing terbesar di pulau berkenaan.

Seorang pesara kerajaan, Yusof Abdullah, 54, berkata, kehadiran warga asing termasuk daripada etnik Rohingya mempunyai impak positif dan negatifnya tersendiri.

- HM

No comments:

Post a Comment