Sunday 17 May 2015

Penyokong Bola Terengganu Bertindak Liar



Kuala Terengganu: Penyokong yang geram terhadap mutu pengadilan bertindak liar apabila merosakkan kemudahan di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak, di sini, malam tadi.

Pintu masuk utama di stadium berkenaan pecah, sebahagian besar tempat duduk rosak manakala ambulans dilihat terbakar.

Terdapat kanak-kanak yang terkena objek yang dibaling penyokong manakala anggota polis dilihat terbaring kerana cedera di kepala.

Mereka dikatakan bertindak demikian sejurus tamat perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara Terengganu dengan Lions XII, yang tidak memihak kepada tuan rumah.

Pada pertemuan itu, Terengganu yang melayani kunjungan Lions XII menang 3-2 hasil jaringan Paulo Rangel pada m21 dan m45 dan Norshahrul Idlan Talaha di m59.

Tapi, tiga jaringan itu yang ditambah bekalan satu gol pada pertemuan pertama di Singapura, masih belum cukup membawa Terenggenu ke perlawanan akhir.

Difahamkan, insiden berlaku berikutan rasa tidak puas hati penyokong Terengganu terhadap mutu pengadilan Mohd Amirul Izwan Yaacob dari Perak.

Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Idris Abd Rafar enggan mengulas lanjut berhubung kejadian itu.

Sehingga 12.30 tengah malam tadi, kumpulan media yang membuat liputan masih terperangkap dalam kawasan stadium.

Selain itu, sekurang-kurangnya 500 penyokong tempatan dikatakan melontar batu ke arah anggota Polis Simpanan Persekutuan (FRU).

Pada 1.10 pagi, anggota FRU terpaksa melepaskan tembakan asap apabila penyokong semakin agresif dengan membaling batu dan mercun.

Anggota FRU turut mengeluarkan arahan untuk bersurai menyebabkan penyokong beredar meninggalkan stadium.

Namun, masih ada yang berdegil dan mencabar pihak berkuasa dengan mengejak dan mempamerkan isyarat lucah.

- HM

No comments:

Post a Comment